کد مطلب:1601 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:306

شرایط عقد


2379- عقد ازدواج چند شرط دارد : اول آن كه بنابر احتیاط به عربی صحیح خوانده شود.



و اگـر خـود مـرد و زن نـتـوانند صیغه را به عربی صحیح بخوانند , می توانند به غیر عربی بخوانند و لازم نیست وكیل بگیرند , اما باید لفظی بگویند كه معنی زوجت و قبلت را بفهماند.



دوم مـرد و زن , یا وكیل آنها كه صیغه را می خوانند قصد انشا داشته باشند یعنی اگر خود مرد و زن صیغه را مـی خـوانند , زن به گفتن زوجتك نفسی قصدش این باشد كه خود را زن او قرار دهد و مرد به گفتن قبلت التزویج زن بودن او را برای خود قبول بنماید.



و اگـر وكـیل مرد و زن صیغه را می خوانند به گفتن زوجت و قبلت قصدشان این باشد كه مرد و زنی كه آنان را وكیل كرده اند زن و شوهر شوند.



سـوم كـسـی كـه صیغه را می خواند باید عاقل و بنابر احتیاط بالغ نیز باشد , چه برای خودش بخواند , یا از طرف دیگری وكیل شده باشد.



چـهـارم اگر وكیل زن و شوهر یا ولی آنها صیغه را می خوانند در موقع عقد زن و شوهر را معین كنند مثلا اسم آنها را ببرند یا به آنها اشاره نمایند , پس كسی كه چند دختر دارد , اگر به مردی بگوید زوجتك احدی بناتی یعنی زن تو نمودم یكی از دخترانم را , و او بگوید قبلت یعنی قبول كردم , چون در موقع عقد دختر را معین نكرده اند عقد باطل است .



پـنـجـم زن و مرد به ازدواج راضی باشند , ولی اگر زن ظاهرا با كراهت اذن دهد و معلوم باشد قلبا راضی است عقد صحیح است .



2380- اگر در عقد یك حرف غلط خوانده شود كه معنی آن را عوض كند عقد باطل است .



2381- كسی كه صیغه عقد را می خواند اگر معنای آن را - هر چند به طور اجمال - بداند و قصد تحقق آن معنی را بكند عقد صحیح است و لازم نیست كه معنای صیغه را تفصیلا بداند مثلا بداند كه فعل یا فاعل بر طبق دستور زبان عربی كدام است .



2382- اگـر زنـی را برای مردی بدون اجازه آنان عقد كنند و بعدا زن و مرد آن عقد را اجازه نمایند عقد صحیح است .



2383- اگـر زن و مرد یا یكی از آن دو را به ازدواج مجبور نمایند و بعد از خواندن عقد اجازه نمایند , عقد صحیح است و بهتر آن است كه دوباره عقد را بخوانند.



2384- پدر و جد پدری می توانند برای فرزند پسر یا دختر نابالغ یا دیوانه خود كه با حال دیوانگی بالغ شده است ازدواج كنند , و بعد از آن كه طفل بالغ شد , یا دیوانه عاقل گردید , اگر ازدواجی كه برای او كرده اند مـفسده ای داشته می تواند آن را امضا یا رد نماید , و اگر مفسده ای نداشته چنانچه پسر یا دختر نابالغ عقد ازدواج خود را بهم بزند احتیاط به طلاق یا عقد جدید ترك نشود.



2385- دخـتـری كـه بـه حـد بـلوغ رسیده و رشیده است یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد , اگر بـخواهد شوهر كند , چنانچه باكره باشد باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد , هر چند - بنابر احتیاط - خود متصدی امور زندگانی خویش باشد , و اجازه مادر و برادر لازم نیست .



2386- اگـر دخـتـر بـاكره نباشد یا این كه باكره باشد ولی پدر یا جد پدری اجازه ندهند , كه با مردی كه هـمـتـای او شـرعـا و عـرفـا می باشد ازدواج كند یا این كه حاضر نباشند در امر ازدواج دختر به هیچ وجه مشاركت كنند یا آن كه اهلیت اجازه دادن از جهت دیوانگی یا مانند آن را نداشته باشند در این موارد اجازه آنان لازم نیست و هم چنین اگر اجازه گرفتن از آنان به جهت غایب بودن یا غیر آن ممكن نباشد , و دختر حاجت زیادی به شوهر كردن داشته باشد اجازه پدر و جد لازم نیست .



2387- اگـر پـدر , یـا جد پدری برای پسر نابالغ خود زن بگیرد , پسر باید بعد از بالغ شدن خرج آن زن را بـدهد , بلكه قبل از بلوغ هم در صورتی كه به سنی رسیده باشد كه قابلیت تلذذ را داشته باشد و زن هم به حدی كوچك نباشد كه قابلیت آن كه شوهر از او تلذذ ببرد را نداشته باشد , نفقه زن بر ذمه پسر ثابت است و در غیر این صورت هم احتمال استحقاق نفقه می رود پس احتیاط به مصالحه یا مانند آن ترك نشود.



2388- اگر پدر یا جد پدری برای پسر نابالغ خود زن بگیرد چنانچه پسر در موقع عقد مالی نداشته , پدر یا جد او باید مهر زن را بدهد , و هم چنین اگر مالی داشته باشد ولی پدر یا جد ضامن مهر شوند و در غیر این دو صـورت اگـر مـهر بیش از مهر المثل نباشد , یا آن كه مصلحتی اقتضا كند كه مهر آن پسر بیش از مهر الـمـثل باشد , پدر یا جد می توانند مهر را از مال پسر بپردازند , و الا نمی توانند بیش از مهر المثل را از مال پسر بپردازند مگر آن كه او بعد از بلوغ كار آنها را قبول كند.